Vital

De la serie Vital XII, 2013
Print installation. Diapositivas, realizadas a partir de matrices de linóleo 30 x 30 cm. c/u, proyector de transparencias manipulado mediante un dispositivo que crea un movimiento circular en la base del proyector.
Medidas Variables

From the series Vital XII, 2013
"Print installation."[1] Diapositives, made from linoleum moulds 30 x 30 cm. ea, transparencies projector operated by a device that creates a circular movement in the base of the projector.
Variable Dimensions



[1] Translator's note: The text in quotes in this group of captions is in English in the ST.
De la serie Vital VIII, 2013
Print installation, Linograbado troquelado de 60 cm. de diámetro y foco spot light
Medidas variables
From the series Vital VIII, 2013 
"Print installation," dyed linocut 60 cm. in diameter and spotlight
Variable dimensions


De la serie Vital XV, 2014.
Linograbado gofrado y troquelado, fotolitografía e iluminado a mano.
100 x 70 cm.
F
rom the series Vital XV, 2014.
Embossed and dyed linocut, photolithography and hand-illuminated.
100 x 70 cm.

Detalle / Detail

De la serie Vital IX, 2013
Fotolitografía y gofrado
100 x 70 cm.
From the series Vital IX, 2013
Photolithography and embossing
100 x 70 cm.


De la serie Vital X, 2013
Fotolitografía y gofrado
100 x 70 cm.
From the series Vital X, 2013
Photolithography and embossing
100 x 70 cm.



De la serie Vital, 2012
Lineografia, fotograbado + troquelado
76 x 60 cm. c/u

From the series Vital, 2012
Lineography, photoengraved + dyed
76 x 60 cm. ea

Detalle / Detail

De la serie Vital, 2012
Litografía gofrada, troquelado y fotograbado
25 x 25 cm.
From the series Vital, 2012
Embossed lineography, dyed and photoengraved
25 x 25 cm.

De la serie Vital, 2012
Xilografía gofrada, toquelado, papel japonés y lana virgen
25 x 25 cm.
From the series Vital, 2012
Embossed xylography, dyed, Japanese paper and virgin wool
25 x 25 cm.
Obra gràfica Original, 2013
Libro de artista. Linograbado gofrado y troquelado, fotograbado + música
30 x 21 cm.
Graphic work Original, 2013
Artist's book. Embossed and dyed linocut, photoengraved + music
30 x 21 cm.
























De la serie Vital, 2012
Lineografía, monotipo y troquelado
76 x 60 cm. c/u
From the series Vital, 2012
Lineography, monotype and dyed
76 x 60 cm. ea

De la serie Vital, 2012
Lineografía, xilografía, grabado calcográfico + hilo
60 x 45 cm. c/u
From the series Vital, 2012
Lineography, xylography, chalcographic engraving + thread
60 x 45 cm. ea
Detalle / Detail

De la serie Vital II, 2012
Lineograbado, papel japones + luz
45 x 50 cm. c/u
From the series Vital II, 2012
Linocut, Japanese paper + light
45 x 50 cm. ea
Detalle / Detail
De la serie Vital VII, 2013
Litografía troquelada, dibujo + friselina (caja de luz)
70 x 45 cm.
From the series Vital VII, 2013
Dyed lithography, drawing + vlieseline (light box)
70 x 45 cm.

De la serie Vital, 2012
Transferencia sobre madera y DM gubiado y entintado
30 cm. de diámetro
From the series Vital, 2012
Transference on wood and carved and inked DM
30 cm. in diameter



De la serie Vital 07.01.2011, 2012
Litografia iluminada
100 x 70 cm.
From the series Vital 07.01.2011, 2012
Illuminated lithography
100 x 70 cm.


El concepto de serialidad generalmente asociado a la idea de transformación, de cambio y de evolución, ha estado latente y presente en la producción artística de Mª José Planells, así como una constante preocupación por la investigación de materiales y soportes y el uso de una gama cromática de dominante cálida, en la que el blanco convive con tonos ocres, pardos y rojizos. 

Parafraseando el conocido título de D´Arcy Thompson, se puede afirmar que el crecimiento orgánico de las formas es el eje vertebrador de su trabajo, y muy especialmente de la serie Vital. En estas piezas el gofrado y el troquelado conviven con otras técnicas como la fotografía, participando de una estructura reticular que nos remite a formas celulares. La variación en cada uno de los papeles incide en la temporalización de un estado que se modifica y crece. La máxima heraclitiana del cambio constante hecha materia y técnica y luz. La física cuántica ha establecido que la materia también es una forma de energía. La utilización de la luz por parte de Planells abre un juego de interpretaciones y sentidos que trascienden la gravedad inerte de la materia.
Texto del catálogo de la exposición Trazas. Centre del Carme, Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana. Comisario: Juan Peiró

The concept of seriality generally associated with the idea of transformation, of change and of evolution, has been latent and present in the artistic production of Mª[1] José Planells, as well as a constant preoccupation with the investigation of materials and foundations and the use of a dominant warm chromatic range, in which the white coexists with ochre, brown and reddish tones. 


Paraphrasing the well-known title by D'Arcy Thompson, it can be said that the organic growth of the forms[2] is the backbone of her work, and particularly of the series Vital. In these pieces the embossing and cutting coexist with other techniques such as photography, participating in a reticular structure that refers us to cellular forms. The variation in each one of the sheets influences the temporalisation of a state that transforms and grows. The heraclitian maxim of constant change made material and technical and light. Quantum physics has established that the material is also a form of energy. The use of light by Planells opens a game of interpretations and senses that transcend the inert gravity of the material.
Text from the catalogue of the exhibition Trazas.[3] "Centre del Carme, Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana."[4] Curator: Juan Peiró



[1] Translator's note: This is an abbreviation of Maria. (Naming Conventions of Spanish Speaking Cultures, 2019).
[2] Translator's note: This refers to On Growth and Form by Thompson.
[3] "Traces."
[4] Translator's note: This appears to be in Catalan.